29 marca 2024
biznesman

6 kroków w celu ochrony rentowności firmy w przypadku wzrostu kosztów

Z pewnością spadek sprzedaży po pandemii sprawił, że jako przedsiębiorca i właściciel małej firmy musiałeś zmierzyć się z inflacją, zastanawiając się, o ile możesz podnieść ceny, aby zamortyzować wyższe koszty? Kluczem do sukcesu jest ochrona marży zysku bez utraty klientów. Dowiedz się, jak to osiągnąć, korzystając z tych informacji, które pomogą Ci podjąć trafne decyzje, dzięki którym nie znajdziesz się w niekorzystnej sytuacji w stosunku do dużych detalistów.

1. Przeanalizuj wpływ inflacji na Twój rynek

Przeanalizuj zmiany kosztów głównych czynników produkcji w ciągu ostatnich 12 miesięcy, zarówno na rynku lokalnym, jak i międzynarodowym. Porozmawiaj z głównymi dostawcami i poproś ich o podzielenie się swoimi prognozami na krótką i średnią perspektywę.

2. Dowiedz się, co robi Twoja konkurencja

Czy utrzymali lub podnieśli ceny? O jaki procent? Czy wprowadzili jakieś specjalne promocje, aby uniknąć utraty klientów? Czy pracują nad nowymi liniami produktów i usług, aby utrzymać rentowność?

3. Przeanalizuj swoje koszty

Wspólnie z księgowym i kierownikami głównych działów firmy (produkcji, administracji, sprzedaży i logistyki) przeprowadź dokładną analizę struktury kosztów. Poszukaj nowych obszarów, w których można dokonać cięć i zwiększyć efektywność działania. W podobnych tematach pomocą służy także portal pomorzanin.pl. Sprawdź go koniecznie!

4. Postaw diagnozę efektywności zapasów

Korzystając z systemu zarządzania przedsiębiorstwem, należy generować raporty dotyczące cyklu kupna i sprzedaży, zwracając szczególną uwagę na zarządzanie zapasami. Określenie, czy zakupy są efektywne, czy też przeciwnie – występuje nadmiar zapasów, który powoduje problemy z przepływem gotówki i straty finansowe.

5. Poszukaj nowych dostawców

Zbadanie, jakie nowe opcje istnieją na rynku w zakresie dostarczania czynników produkcji, produktów końcowych i usług. Poszukaj opinii w Internecie i poproś o referencje od innych przedsiębiorców. Przeanalizuj, jakie nowe promocje oferują Twoi obecni dostawcy dla swoich nowych klientów i zapytaj, czy Ty również możesz mieć do nich dostęp.

6. Opracuj strategię marketingową, aby poinformować o wprowadzonych zmianach

Jeśli zamierzasz podnieść ceny, porozmawiaj z klientami szczerze i otwarcie. Powiedz, jak inflacja wpłynęła na Twoje działania i jakie zmiany wprowadziłeś w strukturze kosztów, aby nadal oferować klientom najlepszy stosunek ceny do jakości.